søndag 4. april 2010

EnAnnenVerden

Jeg ble diagnostisert med type 1 diabetes da jeg var fire og et halvt år. Jeg kan ikke huske en annen virkelighet. Da jeg var dagdrømte som liten (ok, jeg skal være ærlig, når jeg dagdrømmer nå også) så hadde jeg aldri diabetes. Jeg kunne reise verden rundt uten planlegging, jeg kunne være pilot eller vakker modell. Aldri ble drømmene avbrutt av at jeg måtte ta blodsukker eller sette en sprøyte.

Type 1 diabetes er en kronisk sykdom. Det er en alvorlig sykdom, men vitenskapen har kommet så langt at vi kan leve gode, vanlige liv. Jeg har alltid sagt at min diabetes ikke skal være det som hindrer meg i å gjøre noe. Jeg har reist rundt i Sør-Amerika, på interrail i Europa, hoppet i hangglider, drukket meg drita full (et stadig tilbakevennende fenomen), studert, jobbet, gått på kino, spist meg stappmett på sjokis og smågodt og i det hele tatt vært en helt normal jente. Som tilfeldigvis har diabetes. Diabetes er kun en faktor i livet mitt. Likevel, uten en forståelse av hva type 1 diabetes er og betyr, kan man ikke forstå meg.

Type 1 diabetes er på mange måter en skjult sykdom. Ok, jeg tar blodsukker og setter sprøyer. Men det er jo det enkle og uproblematiske. Du får aldri fri. Du kan ikke ta ferie fra sykdommen, du kan selvsagt prøve å ignorere den, men da kommer den og biter deg i rompa rimelig kjapt. Man kan ikke flykte. Det finnes ingen annen verden.

Jeg har alltid diabetestanker. Alltid tanker om størrelsen på siste dose og neste dose, sist måling og neste måling, har jeg husket å ta med følingsmat? Har jeg husket nok mat? Tok jeg med en ekstra sprøyte? Husket jeg nye kanyler, teststrimler og sticks? Skal jeg ta bussen eller gå til byen? Om jeg går, bør jeg redusere dosen, og huske å ta med meg en frukt. Skal jeg trene idag? Trente jeg igår? Det kan forklare de lave blodsukkermålingene.. Hvor mange karbohydrater var det i denne yoghurten igjen? var det 12g? Mer, mindre? Fan.. Må sjekke igjen. Sjekker. Frem med mobilen. Regner. Ok, 2 enheter. Hvis ikke jeg går ned til byen da..

Dette er først og fremst en diabetesblogg. En T1 diabetesblogg.

1 kommentar:

  1. Hi Sophie,
    Welcome to the diabetic blogging community - lovely to have you here :) I'm afraid that French and English are my language limits, so I relied on an online translation tool to help me get the gist of what you were writing about. Maybe you could do little English previews for your less educated audience? :) Take care, Saffy.

    SvarSlett