torsdag 24. mars 2011

Matvekt

Noen ganger er jeg ganske god på å telle karbohydrater. Jeg tar frem kalkulatoren og regner i vei. Og jeg ser jo at det fungerer. Andre ganger så orker jeg bare ikke. Da tar jeg det på ”feelingen”. Og jeg ser jo at det fungerer…bare sånn passe bra. Det er bare det at det er så slitsomt! Og det er ikke alltid jeg orker å tenke på enda en ting. Den maten jeg spiser til vanlig går jo bra. Da vet jeg hvor mye karbo den inneholder og utregningen går nærmest automatisk, eller i alle fall skikkelig fort. Det er jo det uvanlige som skaper trøbbel, og det er da jeg burde være nøyaktig.

Nå har jeg tatt frem matvekten (heter det det? Kjøkkenvekt? Matvekt?) og satt den på kjøkkenbordet. Jeg har uansett ikke tenkt til å veie all maten jeg spiser. Men kanskje bare veie noe av det som er mest vanskelig; ris, pasta, kornblanding etc. Men det å veie maten sitter svært langt inne. Jeg har en slags indre motstand mot det, jeg kjenner det vrir seg innvendig bare jeg tenker på det. Så får jeg ta det et skritt om gangen. Første skritt var å sette frem matvekten og venne meg til at den står fremme. Så får vi se hvordan jeg takler det. Hehe..

3 kommentarer:

  1. Spørsmål; Hvordan regner du ut karbohydratene? Jeg er diabetiker på 20'ende året, og har aldri talt karbohydrater. Men kunne godt tenke meg å begynne med det.

    SvarSlett
  2. Hei!
    Altså, jeg teller noen ganger eksakt og tar noe på på øyemål. Noen ganger ser jeg også bare på maten og beregner dosen. Jeg har funnet ut at jeg har behov for 1 enhet per 6g karbo og beregner ut i fra det. Det er enkelt når det står på varedeklarasjonen, greit når det er snakk om f.eks en frukt, vanskeligere når maten er sammensatt av flere ting.

    Dia-sykepleieren min hadde et lite hefte med bilder av mat som inneholder 10g karbo. Kanskje du an få tak i noe liknende? Kanskje et greit sted å starte?

    Ellers står det litt om insulin-to-carb ratios her: http://www.mendosa.com/insulin_carb_ratios.htm

    Jeg begynte å telle/tenke karbo for et år siden. Da begynte jeg bare med noe jeg spiste ofte og visste hvor stor dose jeg trengte for å dekke karbohydratene. Så prøvde jeg meg fram. Gjorde dette på egen hånd. For meg var dette akkurat det som skulle til for at jeg klarte å senke hba1c'en min. Men jeg hadde nok veldig lite peiling på hva slags doser jeg trengte før dette og hadde behov for noen retningslinjer!

    SvarSlett
  3. Takk! :o)
    Skal sjekke det ut. Har til tider litt problemer med å begergne insulindoser. :o/

    SvarSlett